Het prachtige zuiden

16 januari 2010 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Zondag 10 januari

Vanmorgen opgestaan met regenweer. Het was onze bedoeling om vandaag Queenstown een beetje te verkennen, maar owv de regen zijn we wat vroeger dan gepland naar Te Anau vertrokken. Toen we in Te Anau aankwamen was het nog steeds aan het regenen, maar de camping (Great Lake Holiday Park) die we gekozen hadden maakte dit meer dan goed: wat een prachtcamping. De sanitaire blokken zijn echt wel proper hier. En de keuken, de lounge: niet op aan te merken.

Maandag 11 januari

Vandaag nog steeds regen, maar op zich niet zo heel erg, want we gaan vandaag naar de gloeiwormpjes kijken. Eerst met de boot naar de grotten waar ze zich verbergen. De boottocht was luxueus, een catamaran waarbij je bijna niet beseft dat je op het water zit. De grotten waarin de gloeiwormen "wonen" zijn 7km lang en het zou je 4 dagen kosten om hier volledig dooruit te gaan. Sommige doorgangen zijn zelfs volgelopen met water. Maar goed dat wij maar 250 meter de grot in gaan, eerst een stukje te voet en dan heel eventjes op een piepklein bootje dat vooruit getrokken wordt. In dit laatste stuk is het ook stikdonker, om die gloeiwormpjes niet te storen (zeggen ze). Het is onvoorstelbaar hoeveel licht al die gloeiwormpjes samen geven. Mooi om te zien!

Na onze grottentocht zijn we doorgereden over de Milford Road naar een DOC camping (Cascade Creek). Deze campings worden door DOC (een soort overheidsorgaan wat instaat voor het behoud van de natuur) beheerd. Er zijn geen nutsvoorzieningen (enkel een WC kotteke). Als je aankomt moet je geld in een urne steken en een papier invullen met je gegevens op (voor in het geval er een aardverschuiving komt??). De camping lag ronduit prachtig: een bloemenveld achter ons en volledig omgeven door bergen. Toch ook wel wat angstaanjagend.

Dinsdag 12 januari

Stralend weer toen we opstonden, dus gaan we wandelen vandaag! Als je weet dat er tussen de 7 en 10 meter water valt per jaar, hier in Milford Sound, dan kan je wel begrijpen dat het nogal uitzondelijk is als het zo een mooi weer is. 9 dagen (!!) per jaar is het hier droog, voor de rest regent het hier dus. En dan denken we dat het bij ons veel regent...

De eerst wandeling die op het programma staat is "Key Summit", een wandeling van 3 uur die je naar de top van een berg brengt waar je een onvoorstelbaar zicht hebt. Hierboven zie je ook onze volgende wandel-bestemming liggen: lake Marian. Op de weg er naartoe heb je ook al fantastische vergezichten. Het eerste uur loopt samen met de bekende "Routeburn" track, een 4-daagse wandeling.

De tweede wandeling op het programma is "Lake Marian". Deze wandeling duurt 3,5 uur, een klein beetje langer dan de "Key Summit" dus. Na 10 minuutjes kom je langs een waterval/stroomversnelling door (hier zit serieus wat kracht in het water!). Dan ga je een klein loopbruggetje over en vervolgens moet de een rivier (zeg maar een stroomke water) doorkruisen. Dit was al wat avontuurlijker dan de vorige wandeling dachten we. Wisten wij toen veel dat dit maar het begin van een véél avontuurlijkere wandeling was, want toen begon het pas: een klim die geen einde kende. We moesten natuurlijke trappen omhoog, gevormd door boomwortels en stenen, of een combinatie hiervan. Enorm vermoeiend, maar zeker de moeite waart! Eenmaal boven waren we bij lake Marian, een bergmeer op een hoogte van een 700-tal meter, omringt door bergen. Na de afdaling (ook niet niks) zijn we naar de camping gereden. Niet meer de DOC camping van gisteren, maar eentje met iets meer comfort, want we konden wel een douche gebruiken.

Woensdag 13 januari

Vandaag is het niet zo goed weer als gisteren, een beetje grijzer, maar het is droog. Fijn, want we hebben de Milford Cruise gepland voor vandaag. We hebben bewust de kleinste boot geboekt die er was, om zoveel mogelijk van de omgeving te kunnen zien. Als je tussen de bergen door vaart in zeewater waarvan je denkt dat het een meer is (zo rustig is het), met een diepte van 100 tot 400 meter, dan voel je je weer heel klein worden. Prachtig om te zien hoe de bergen in het water verdwijnen. Aansluitend aan de cruise brachten we een bezoek aan het onderwater observatorium. We nemen een trap om 10 meter onder water uit te komen. Deze diepte is het equivalent van 1500 meter onder water te zijn in open zee. Dat komt omdat er hier zoveel regen valt. Deze regen vormt een laag zoetwater bovenop het zeewater waardoor er weinig of geen licht doorkomt (afhankelijk van de hoeveelheid regen). Misschien waren hier wel fascinerende dingen te zien, maar wij waren er in ieder geval niet kapot van.

Namiddag hebben we een heel korte wandeling gedaan om nog wat te recupereren van gisteren. "The Chasm" duurt maar 20 minuten, maar wat je te zien krijgt is indrukwekkend: een waterval omgeven door afgeronde stenen met gaten in. Dit zou te maken hebben met de samenstelling van harde en zachte gesteenten.

Na onze wandeling begon het terug te regenen. We zijn dan ook maar afgezakt naar de camping.

Donderdag 14 januari

Na het mooie weer en de vergezichten zijn we teruggekeerd naar Te Anau. Daar hebben we nog een nachtje doorgebracht op de geweldige "Great Lake Holiday Park" camping. Voordat we in ons busje kropen besloten we nog eventjes een film mee te pikken over Fjordland. Deze toonde ons nog eens de prachtige landschappen vanuit een helicopter gefilmd. Mooie afsluiter van Milford!

1. MIZEE:
    16 januari 2010
    Hey Miet en Koen,
    Jammer, af en toe wat regen! De foto's zijn wel geweldig, anders dan hier in de sneeuw, vandaag is het hier ook aan het regenen op de sneeuw!
    Wat gaat de tijd snel! Geniet maar met volle teugen want voor jullie het weten...
    Het Vandebroeken weekend is weer geboekt voor 11/06/2010!
    Lieve groetjes van Mizee
  2. Tante Dee en Harry:
    18 januari 2010
    Dag wereldreizigers,
    Vol spanning lezen we uw prachtige reisverhalen en bekijken we uw foto's. Soms herkennen we dingen (zoals de glimwormpjes, het genot van een prachtige natuur...), en dan heeft de reismicroob ons ook weer te pakken, en moeten we ons bedwingen om niet naar zonnige oorden te vertrekken, want hier heeft de sneeuw plaats gemaakt voor druilerige regen.
    Gisteren zijn we naar de voorstelling geweest van onze Indonesië reis,(ook mooi).
    Normaal gesproken gaat onze nichtjes en neefjesdag door op 4 juli. (we veronderstellen dat jullie dan in België zijn)
    We kijken uit naar jullie volgend reisverslag!
    Groetjes v. Tante Dee en Harry