Update

10 januari 2010 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 2 januari

Vandaag weer een eindje gereden met ons buske tot de bekende Fanz Josef gletsjer. Toen we aankwamen was het al tegen een uur of 5. We zijn eerst de gletsjer gaan bekijken voordat we gingen inchecken bij de camping die we de dag ervoor al hadden geboekt. Na een korte wandeling was de gletsjer al te zien. Heel indrukwekkend, maar het bordje dat aangaf tot waar de gletsjer in 1750 kwam, deed ons huiveren over de snelheid waarmee het ijs tegenwoordig wegsmelt. Terug in het (kleine) dorpje hoorden we helikopters af en aan vliegen en gingen informeren hoeveel een helivlucht boven de gletsjers (aan de andere kant van de berg ligt een tweede gletsjer, Fox) zou kosten. Het is Koen zijn droom al lang om eens echt in een heli te zitten! Voor de vlucht die wij in gedachten hadden om te doen was het helaas nog iets te bewolkt. De volgende dagen zagen de weersvoorspellingen er echter slecht uit en we zouden nog spijt gaan krijgen dat we de beschikbare (kortere) vlucht niet gedaan hadden... De camping waar we enkele nachten hebben verbleven was zoals de naam al aangaf - Rainforest Retreat- echt in het regenwoud gelegen, heel mooi.

Zondag 3 januari

In een regenwoud regent het echter veel en dat was wel te merken. De hele zondag kwam de regen onophoudelijk met bakken uit de hemel! En wij dachten dat het veel regent in België. Grote plassen vormden zich zodat we telkens grotere sprongen moesten nemen om tot bij onze camper te geraken. We zagen in het visitor centre dat de enige weg naar Fox gesloten was owv overstroming en hoorden van een koppel dat ze 4 uur hadden moeten wachten omdat er herstellingswerken aan de overstroomde weg moesten gebeuren.

Maandag 4 januari

De volgende dag was het al ietsje beter en stopte de regen af en toe. Bij een langere opklaring zijn we nog eens de Franz Josef gletsjer gaan bewonderen, nu van dichterbij. We moesten 2 keer een riviertje over, maar slaagden er in relatief droge voeten te houden. Bij terugkomst waren we echter toch nog redelijk nat geworden door een regenbui. Na de middag naar de andere gletsjer, Fox, geweest die een 30-tal kilometer verder lag. De weg was nu wel terug open, maar er waren sporen van de hevige regen en overstroming te zien. De natuur kent hier geen genade. Het padje naar de gletsjer was weggespoeld, dus konden we maar van een afstand deze gletsjer bekijken. Toch heel indrukwekkend. Fox is ruwer dan Franz Josef, net zoals we gelezen hadden.

Dinsdag 5 januari

Dinsdag leek de dag mooi te worden, maar er kwamen snel weer wolken opzetten. We stonden op de lijst voor de (korte) vlucht die we op zaterdag niet hadden gedaan. Tot 's middags gewacht, na alle uitleg en betaling dachten we dat we eindelijk echt gingen vliegen. Maar net toen we naast de heli stonden brachten ze het nieuws dat het toch te bewolkt was om te vliegen. Wat een pech. We gingen niet meer blijven wachten en vertrokken weer richting zuiden. Onderweg nog gestopt om een wandeling te maken rond Lake Matheson. Het was heel bewolkt, dus Mount Cook en de andere bergen zagen we spijtig genoeg niet weerspiegelen in het meer. De wandeling was wel de moeite. De tocht ging verder naar Haast. Door mist en regen kwamen we in de late namiddag aan in Haast, maar er bleek echt niet veel beweging of voorzieningen te zijn. We hadden honger en dachten een stuk vlees te kopen voor bij de maaltijd, maar dat hadden ze niet in het enige winkeltje in de buurt. Dus dan maar op zoek naar een restaurant, die ook maar dun gezaaid bleken. De stroom was uitgevallen door de mist die er overal was en het dorp draaide op generators. Dan maar weer gezellig in ons busje kruipen. Het is echt nat hier, amai!

De dagen erna hebben we in Wanaka doorgebracht, een opkomende stad niet zo ver van Queenstown. We hadden een camping gevonden en hadden een schitterend uitzicht op de bergen en het meer. Eigenlijk heb je dat uitzicht eender waar je in Wanaka bent :)

Het weer was niet geweldig, maar toch al droger dan aan de West-kust. We zijn een half dagje gaan mountainbiken in het 'Sticky Forest', een leuk bos in de buurt waar je heel technisch kan rijden en hebben een fijne wandeling gemaakt op Mt Iron, waar we een fantastisch uitzicht hadden over de stad en de bergen.'s Avonds gezellig met onze Engelse buren Libby en Terry gebbq-ed, een tof ouder koppel dat voor verschillende maanden in NZ is.

Zaterdag 9 januari

Onze trip ging verder naar Queenstown, dé adrenaline stad van NZ. Heel iets anders dan Wanaka, maar ook mooi gelegen tussen hoge bergen. Onderweg zijn we gestopt aan de originele bungy jump (da's toch waar gij zijt afgesprongen hé Tom), maar de wind was te koud om lang te blijven kijken.

De activiteiten voor de volgende dagen zullen sterk afhankelijk zijn van het weer, we houden jullie op de hoogte!

1. Evi & Tom:
    10 januari 2010
    Hey Koen en Miet,

Jammer van het slechte weer daar maar toch nog de moeite zo te lezen. Ik ben inderdaad van die brug afgesprongen ja. :-)

Veel plezier in Queenstown! En als jullie nog tijd hebben, vergeet zeker geen kijkje te nemen richting Glenorchy!

Groetjes,

Tom en Evi
  2. Tante Dee en Harry:
    11 januari 2010
    Het weer als spelbreker, jammer, maar wees gerust helivluchten zijn er nog. Over het weer gesproken: Wij zitten nog altijd in de sneeuw, en ze voorspellen niks beters voor de komende dagen : temperaturen onder 0, en daarbij een ijzige wind, waardoor we haast niet buitenkomen. In heel Europa is het rotweer, dus blijf nog maar even.
    Verder geen nieuws
    Tante Dee en Harry
  3. Frank:
    14 januari 2010
    Ello Miet en Koen
    jullie blog volgen is heel leuk hoor, ik lees met volle aandacht jullie avonturen, amai, lijkt me echt een uitzending van een of ander travel-of discovery-channel van tv.
    Wat een foto's, laat ons zoveel mogelijk meegenieten eh, wij lekker thuis maar wel ergggggggggggggg koud, en jullie aan de andere kant van de aarde met veel te veel regen zo te horen.
    Laat de pictures/verhaalstories maar komen...
    We miss you @ passage, maar misschien kunnen jullie de meesters van Les Mills in levende lijve wel ontmoeten, doe ze dan alleszins de groeten van dancer uit Hoepertingen
    see ya frank